Thursday, November 1, 2012

1st NOV. ...... GENAP 15 TAHUN KERJA DISINI!

Imej : Ihsan Yahoo
Salam dan selamat pagi sume ......

Sekejap aje dah sampai hari Khamis ye .... Begitulah masa berputar dan berlalu. Adakah kita bergerak seiring dengan waktu? .... Atau kita antara yang ditinggalkan oleh waktu? Walau apa pun, kita kena terus melangkah ke hadapan, kalau berundur kita ketinggalan ..... Langkah kena pantas supaya kita sama-sama dapat bergerak seiring dengan waktu yang sepatutnya mematangkan diri kita .....

Hari ini 1 hb. Nov. genap 15 tahun akak bekerja di UTM ini! Wahhh ..... tak sangka ye .... tinggal lagi 16 tahun aje lagi nak kerja! InsyaAllah jika dipanjangkan umur, 16 tahun dari sekarang akak akan menamatkan tempoh perkhidmatan di UTM ini!

15 tahun bukanlah satu tempoh yang singkat buat akak, walaupun akak rasa pejam celik pejam celik, dah ... 15 tahun keje kat sini. Mula-mula dulu masa nak masuk keje kat sini, akak tak berapa nak suka! Sebab dah seronok keje kat tempat lama ..... pergi interview pun macam nak tak nak jer .... Masa dapat keputusan berjaya dapat keje kat sini, akak tak beritau kat sapa-sapa pun kecuali seorang rakan sekerja kat tempat kerja lama akak dulu. Itu pun sekarang ni dia dah kerja kat sini sama ngan akak! Masa pagi-pagi nak pergi keje tu, baru akak cakap ngan abah akak suruh dia hantar akak pergi keje kat sini .... masa tu belum pandai drive sangat, baru dapat lesen, tapi tak de P tau!

Sementara nak tunggu masa nak daftar kat ofis disini, akak ingat lagi masa tu akak nangis dan call kawan akak kat ofis lama. Macam rasa hilang kawan pulak! Padahal kawan masa belajar dulu ada keje kat sini, tapi masa tu, rasa macam tak rela aje .... sebab masa tu akak rasa macam kena paksa je ngan mak dan abah carik keje tetap kerana ofis lama tu takat kontrak jer!

Tapi siapalah kita nak melawan takdir dan qada' qadar dari Allah! Rupa-rupanya kat sinilah akak bertemu jodoh! Kat sini jugak akak kutip segala pengalaman pahit manis dalam bekerja! Pengalaman di ofis lama memang sangat berharga, tapi disini, lebih lagi cabarannya ..... tapi akak percaya, di mana juga kita berada, jika kita bijak menguruskan diri dan jaga disiplin dalam bekerja, kita tetap disanjung tinggi. tak kira kita berpangkat atau tidak, orang tetap akan hormat kat kita kalau kita tahu prinsip bekerja yang sebenar!

Syukur .... Alhamdullillah .... semoga Allah memberkati segala rezeki yang akak dapat selama ini. Semoga hari-hari mendatang yang bakal akak lalui ketika bekerja disini akan lebih terisi dengan kenangan yang indah dan manis untuk dikenang sepanjang hayat! Semoga akak dapat memberikan yang terbaik sebagai sumbangan akak kepada organisasi ini ..... Doakan akak sihat ye ....

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment