Thursday, December 12, 2013

ROTI LAPIS DAGING BERKEJU ... TAK BOLEH TAHANNN ...

Salam,

Dah lama tak bersiaran ye!? Ini maybe entri pertama dan terakhir untuk Dis. 2013. Sibuk sangat ler hujung tahun ni dengan borang SKT --- ni untuk orang gomen jer ..., laporan itu, laporan ini .... pendek kata, hujung tahun ni selalunye memang tak cukup nafas .... mana dengan cuti2 Malaysia nye lagi, itu suara anak2 yang memang kemaruk nak berjalan bila tiba cuti sekolah!!! 

Hari ni akak nak upload N3 resepi mudah ni aje. Actually dapat resepi dari fb seorang rakan sekolah menengah dulu. Thanks to Shaza! Simple dan sedap. Semalam jumpa resepi ni kat fb, balik keje petang terus buat! Senang lah katakan! Beriya balik kerja singgah kedai beli keju pasal stok kat umah dah habis. So, kalau akak boleh, korang pasti boleh gak kan! Jom ....

ROTI LAPIS DAGING BERKEJU
Sumber : FB SHAZA

Bahan-bahan untuk inti :-
  • 300 gm daging cincang @ 4 kpg daging burger (dihancurkan) kalau nak daging lebih blh tmbh lg..
  • 2 ulas bwg putih
  • 1 biji bwg besar
  • 1/2 paket perencah daging black paper maggi
  • sedikit air
  • garam
  • gula
  • minyak
  • 12 kpg roti
  • 3 biji telur
  • 200 ml susu fresh
  • 8 kpg slice cheese
  • cheddar diparut
  • sayur2 ikut suka
Cara penyediaan :-
  • Panaskan minyak, tumis bawang putih dan bawang besar hingga garing.
  • Masukkan daging dan goreng hingga daging empuk. 
  • Kemudian masukkan perencah black paper dgn sedikit air.
  • Masak sehingga daging masak dan kering. 
  • Ketepikan dann biar sejuk.
Untuk roti lapis :-
  • Sapukan keseluruhan bekas tahan panas atau loyang dengan mentega.
  • Bancuhkan telur dengan susu sehingga sebati.
  • Celup roti kedalam bancuhan susu tadi dan susun dalam bekas. 
  • Buat sehingga penuh bekas utk lapisan yang pertama. 
  • Tuangkan separuh dari inti tadi ke atas roti dan ratakan. 
  • Kemudian susun slice cheese di atas daging. 
  • Ulang proses yang sama hingga habis.
  • Akhir sekali tabur chesse cheddar parut kat lapisan atas sekali.
  • Jika ada lebihan telur, tuang di atas roti lapisan atas sekali.
  • Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada sushu 180c lebih kurang 35-40 minit ( sehingga masak) Keluarkan dari oven sedia untuk dihidang.
Memang sedap, percayalah kata-kata ku ini, cuma inti tu akak buat resepi sendiri sebab kalau kurang pedas jemaah rumah akak tak berapa nak suka, so akak buat inti daging kari. Kalau tak de daging, sardin pun boleh untuk inti tu. Paling cikai inti telur hancur pun boleh gak, ikut tekak masing-masinglah. Agak2 ada stok isi udang, pun boleh gak korang balun buat inti.Well, selamat mencuba!

-InaChomel-

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete