Monday, May 7, 2012

BINGKA LABU JAGUNG

Salam sume dan selamat pagi,

Permulaan hari kerja untuk minggu ini disambut dengan hujan lebat di pagi Isnin yang indah ini. Pagi tadi cuaca kat JB ni sungguh gelap awamnya, macam dah nak malam pulak! Cuaca gelap dengan tiupan angin yang kuat menandakan hari memang nak hujan, cuma tak pasti bila nak turun. Lepas hantar Iman ke sekolah aje, tup tup hujan turun dengan lebatnya ... Alhamdullillah, dah selamat ke sekolah baru hujan, kalau tak payah jugak, nanti kasut basah, nak berpayung dengan beg sekolah yang berat lagi. Sekarang ni bila memandang keluar cermin dinding ni, kelihatan cuaca redup dan berangin .... wahhh .... ni kalau duduk santai kat foyer ofis ni best nihh!!!! Pagi-pagi lagi dah nak mengulor yea .....

Semalam akak buat kuih bingka. Bila terjumpa resepi bingka yang ada kena mengena dengan jagung, akak dapat rasakan betapa sedapnye bingka ni .... jagung is my feveret! Resepi ni akak jumpa kat blog CT Delima, tapi CT Delima pun ambil dari blog Mat Gebu. Tapi akak CnP dari blog CT aje, malas nak selongkar dari dapur si Mat tu sebab dah jumpa kat dapur Cik CT! Kuih ni kalau tanya akak memang sedap. Sebab labu dah sememangnye lemak, ditambah lagi dengan jagung krim tu .... sekali 2 adunan akak buat tau! Yang pasti akak hulurkan sepiring untuk jiran sebelah, dan untuk mak akak pastinye! Rasa kuih ni tak mainis sangat, just nice! Cuma kena bakar lama sikit untuk pastikan tak lembik dah mudah dipotong. Nak komen lebih-lebih pun tak boleh sebab akak memang suka kuih spesis macam ni, especially bahagian corner lot tu yang garing .... memang sedappppp ... sebab apa sedap? Sebab akak tambah sikit sukatannye, tu yang terlebih rasa kesedapannye .... Meh lihat resepi ni dan jangan lihat aje, try lerrr ........


BINGKA LABU JAGUNG
Resipi : Mat Gebu
Di Olah : Che CT


Bahan-bahan :
  • 380 gram labu manis - kukus hingga lembut dan lecek hingga hancur - akak tambah jadik 400 gm
  • 500 ml santan - akak guna susu cair jer
  • 4 biji telur gred B - akak guna telur gred A 3 biji jer
  • 200 gram tepung gandum
  • 150 gram gula halus - akak tambah sikit = 200gm
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/2 camca teh garam
  • 3 sudu besar jagung cream dalam tin - akak tambah jadik 4 sudu besar
  • Bijan secukupnya
Cara-cara :

1. Panaskan oven pada suhu 200 C, lenser tin berukuran 8 inci bulat dengan mentega, alas dengan aluminium foil, biar lebih sedikit supaya senang dikeluarkan nanti. Ketepikan.
2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan di atas kecuali labu lecek, bijan dan esen vanilla, kacau rata dengan whisk hingga gula hancur, tapis adunan tadi.
3. Masukkan labu lecek, jagung cream dan esen vanilla, kacau rata.
4. Tuang dalam loyang dan taburkan bijan rata-rata. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga permukaan kelihatan sedikit berkerak.
5. Bila kuih sudah masak, keluarkan dari oven dan biarkan sebentar.  Kemudian boleh tarik keluar dari loyang. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.
 
-InaChomel-
 

No comments:

Post a Comment