Thursday, May 3, 2012

BAWANG GORENG

Salam siaran sume,

Dah lama tak dapat nak membebel kat dalam blog ni, rindu pulak! Sejak dua menjak, rasanya masa sangat mencemburui diriku ini .... memanjang jer tak nyempat nak on laptop kat umah tu, ada jer bende nak dibuat!

Tapikan, sekarang ni akak memang tengah ada projek yang tak berapa nak mega sangat, tapi kena buat awal-awal supaya tidak kesuntukkan masa. Sebab??? Akak sorang jer yang baut projek ini lepas masa kerja ... sambil-sambil tonton tv tu akak siapkan projek ni! Projek apa??? Haaa ... takat ni masih rahsia lagi, tapi akan akak expose gak kat blog bila tiba masanye nanti! Cayalah ... akak akan share ngan korang, ilmu tak baik kedekut ngan orang lain, rugi, tak dapat membantu kita bila berada nun di 'bawah' sana nanti!!!

Ok ler, ni curi masa kerja kejap ni .... just nak share masakan yang bukannye boleh dimakan gitu-gitu aje, tapi sebagai penyedap dan pembuka selera bila makan. Last week akak buat bawang goreng sendiri. Yang beli dah siap tu akak tak gemar langsung! Bukanlah rajin sangat, tapi yang buat sendiri lebih puas hati bila dimakan. Sampai sakit kaki dan sakit belakang akak mengerjakan bawang goreng ni. Masa menggoreng bawang ni, harum baunye menusuk kalbu, jam-jam tu jugak rasa nak masak sup atau bubur, makan masa panas-panas, cun nak! Kepada yang nak cuba buat bawang goreng sendiri, bolehlah cuba yea ....... Selamat Menggoreng!

BAWANG GORENG
  • 1 kg bawang kecil - dikupas, cuci bersih dan toskan, kemudian dimayang sehalus mungkin.
  • 20 biji bawang putih - dikupas, cuci bersih dan toskan, kemudian dimayang sehalus mungkin.
  • Garam
  • Minyak untuk gorengan terendam
Cara penyediaan :-
  • Panaskan minyak.
  • Hirisan bawang kecil dan bawang putih digaul dengan sedikit garam.
  • Masukkan hirisan kedua-dua bawang ini ke dalam minyak yang telah panas dan goreng hingga kekuningan.
  • Pastikan gorengan bawang ini diangkat sebelum warnanya bertukar menjadi lebih gelap kerana apabila ditoskan pada kertas, warna bawang akan menjadi lebih gelap dari warnanya semasa di dalam kuali --- orang tua-tua kata 'masak atas darat' --- bermaksud, hasil gorengan akan garing dan masak apabila ditoskan pada kertas tapisan. Toskan hasil gorengan di dalam dulang yang telah dialas dengan kertas akhbar atau kitchen napkin untuk menyerap minyak.
  • Kemburkan hasil gorengan pada ruangan yang lebih luas supaya minyak dapat diserap pada kertas dan hasil gorengan menjadi garing dan ranggup. Biarkan hingga sejuk dan masukkan dalam bekas kedap udara.
Senangkan, tapi masa menggoreng api jangan terlalu besar, nanti rentung pulak dan tak garing. Akak dapat 2 telap bawang goreng. Kejap jer abis ni, dah cege apa nak masa bila bawang goreng ada dalam simpanan, yang pasti .... bawang goreng buat sendiri, bukan yang dibeli. Beza rasanye, kalau tak caya cubalah .... penat tapi berbaloi sesangat! Satu lagi, minyak bekas menggoreng bawang ini sangat sedap bila digunakan untuk menumis semasa memasak apa juga masakan, especially asam pedas, harum dan wangi bau masakan kita! Cubalah, pasti tak rugi ......

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment