Thursday, April 18, 2013

BUTTERED PRAWN ... SEDAP TAPI TAK BERAPA JADIK & KISAH DI CENDOL HOUSE

Salam,

Hai, dah lama tak bersiaran sejak berada dalam situasi boring dari Jumaat lepas! Well, kesibukan kerja jugak membuat akak tak dapat nak bersiaran! Ade jer mende yang dibereskan! Bukan ler orang penting pun, tapi dalam pada tak penting tu, berguna jugak ler .....

Last Saturday akak pergi ke Tmn. Molek, sebab S3 akak problem. Bila charge tak penuh2, lebih dari 6 jam baru ler penuh! Jenuh menunggu! Since under warranty, akak gagah jugaklah cari servis centre kat situ! Jumpa! Bila pergi jalan bawak si budak Iman, pastinye bila menjelang tengahari dia akan bersuara .... Laparrrrr ....... Jadik, akak pun cuit pakwe akak! Dia senyum jer .... dah tau dah! So akak cadangkan kita gi makan yang ringan2 jer kat satu tempat ni pasal sebelum keluar rumah tadi akak dah siap masak untuk makan tengahari. Dan kami planned lepas settle kat Tmn. Molek, akak akan terus ambil my dotter yang ada game netball kat sekolah!

So akak ajak ler gi minum cendol kat Cendol House area Kg. Melayu Majidee. Itupun pasal akak baru aje terbaca N3 dari Azlita Masam Manis minggu lepas. So kita orang pun carik le tempat tu .... punye excited nak gi sana sampai terlepas pandang gerai tepi jalan yang jual cendol tu. Rupa-rupanye gerai tu terletak betul2 di persimpangan Jalan Utama. So, bila pusing semula, baru perasan! Iman bukan main suke lagi. So, lepas dapat parking kita orang pun pilih tempat yang sesuai! Iman kata nak makan nasi lemak, so akak suruh dia ambik sendiri dalam bakul yang dilabel dengan nasi lemak. Kita orang order cendol, jemput2 ikan bilis dan goreng pisang. Lepas tu akak teringin lak nak makan mee goreng. Akak pun suruh Iman ambik sebungkus! Nampak jer macam mee goreng bodo, tapi terasa sedapnye! Wahhhh ... dalam hati akak dah aim, boleh datang lagi ni! Pun berbaloi makan kat sini! 

Siap makan, kita orang pun mula ler nak gerak balik. Tetiba akak ternampak tuan punye blog Masam Manis datang dari arah tangga sebelah tepi warung ni!!! Tergamamlah pulak! Macam terserempak ngan artis ngko! Masa berselisih dengan Kak Ita, akak senyum jer kat dia, malulah pulak nak tegur! Kecil molek orangnye. Dalili pun ada sama, comel jer budaknye ..... tak sangka budak kecik pandai masak jugak. Selalu tengok gambo dia kat blog maknye aje! Kalau Kak Ita baca N3 saya ni, perasan tak kat saya! Yang saya ingat masa tu Dalili pakai tudung hitam dan baju t yang sama macam yang di kebun sayur tu!!!! Pakwe akak tanya, nape tak tegur??? Malu ler .... macam tergamam, tak tau nak cakap ape!!! Kak Ita jangan salah faham ye, saya ni kalau jumpa orang yang glamer memang saya segan sket nak tegur! Maklumler, sebab saya tak glemer ........ kwang, kwang, kwang, kwang .... acah jer .... jangan marah eeaaa ...... Gambo2 masa makan kat warung tu ada akak upload kat FB, kalau sudi silalah ke sana ye ....

Oklah ... itu cite minggu lepas yang boring tapi di akhiri dengan moment indah terserempak dengan Kak Azlita dari blog Masam Manis!

Untuk hari ini, akak nak share masakan semalam yang try masak! Kalau tengok rupa macam tak jadik langsung, tapi bila tanya pakwe akak dia kata sedap, cuma agak muak sket pasal masak guna susu cair sepenuhnya dan mentega. Ini kali pertama try buat kiraian kuning telur tu .... tak macam sarang pun! Next akak nak try lagi! Tapi masakan ni tak leh masak selalu ... kolesterol tinggi tuhhhh!!! Yang bersarang kat badan ni pun masih kena control lagi! Ok .... jom tengok resepi ni, kalau rasa-rasa nak try boleh ler cuba, kalau tak confident, cubalah cari kat internet, ada yang lebih baik lagi dari yang akak try ni ......

BUTTERED PRAWN
  • 1 kg udang - potong ekor dan muncungnye, cuci bersih dan toskan. Goreng separauh masak dengan 1 senduk minyak dan ketepikan.
  • 1 tin susu cair
  • 20-25 biji cili padi - dihiris bulat nipis-nipis
  • 3 pelepah daun kari
  • 1 sudu besar bawang outih kisar
  • 2 sudu besar mentega
  • 1/2 cawan minyak
  • Garam
  • Serbuk perasa
  • 3 biji kuning telur - dipukul sedikit.
Cara penyediaan :-
  • Panaskan minyak dan mentega.
  • Tumis bawang putih hingga wangi.
  • Masukkan cili padi dan daun kari dan tumis lagi hingga harum semerbak bau daun kari tu.
  • Masukkan susu cair dan kacau rata.
  • Masukkan garam dan serbuk perasa. Jangan terlalu banyak garam sebab mentega pun dah agak masin!
  • Biarkan kuah mendidih dan pekat sedikit. Kalau sukakan kuah, jangan biarkan kuah kering.
  • Masukkan udang yang telah digoreng tadi, kacau rata.
  • Angkat dan hidangkan. Tabur dengan kuning telur yang digoreng tadi.
Kuning telur goreng
  • Panaskan 2 senduk minyak.
  • Bila minyak dah panas, ambik senduk dan kacaukan minyak dalam kuali semasa mencurah kuning telur sehingga selelsai. Proses mengcau kuning telur ini mestilah berterusan! Angkat dan toskan minyaknya bila kuning telur ini telah bertukar warna kuning keemasan.
Senang jer kan! Tapi kalau first round failed, jangan putus asa, cuba lagi. Rupa paras tak berapa nak penting, yang penting rasa mesti sedap!

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment