Monday, January 7, 2013

NEOPOLITAN CUPCAKE

Salam sume,

Keceriaan pagi yang indah disinari mentari .... aaahhhh tarik nafas, hembus ..... tarik nafas, hembus ..... tarik nafas, hembus ......

Aaaa .... segar tak pagi ni? Amacam, permulaan minggu kedua di tahun 2013 ni? Menceriakan? 

Hidup kena fikri positif! Barulah badan akan terasa sihat dan segar! 

However, hujung minggu yang baru berlalu adalah sangat memenatkan! Everything kena rescheduled! Maklumlah, anak-anak baru mula bersekolah, jadual agak packed last week! Hingga hujung minggu yang lalu, masih ada 1, 2 barang yang kena cari untuk keperluan anak-anak! Nak ingat sume memang tak teringat! Jadik ada ler saki baki barang yang masih terlupa nak dibeli.

Actually 2 hari yang lepas akak sibuk menguruskan goodie bags untuk Iman bawa ke sekolah pagi ni. Macam biasa ler, bila birthday dia tiba, selalu aje tanya, tak de party ke untuk dia? Actually akak dah rancang nak buat kenduri doa selamat sikit pada cuti Krismas yang lalu, tapi atuk akak pulak masuk wad. So jadual dah berubah! Normally kami akan berkumpul beramai-ramai untuk majlis doa selamat ringkas diikuti dengan sesi makan-makan dan sembang Mak Alang yang berlarutan agak lama jugaklah! Tapi this time, since atuk masuk wad, kami tangguhkan dulu. Cuma jajan yang akan dah siap beli, tak leh nak bertahan lama. So tukar plan, jajan tu dan sedikit cenderahati kita orang packed jadikan goodie bags untuk Iman berikan kat kawan sekelas dia ari ni. So, since tak nak buang masa cikgu untuk mengajar, akak buat cupcake neopolitan ni untuk diedarkan bersama goodie bags. Cupcake ni .... nice, dan lembut. First time akak guna tepung naik sendiri brand Blue Key. Not bad! Cuma mahal sikit dari tepung brand MFM.

Anyway, kepada yang berminat nak cuba, ini resepi akak CnP dari blog Che Mat Gebu ye ....


NEOPOLITAN CUPCAKE
Sumber : Mat Gebu


BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 90 gram mentega
  • 70 gram gula kastor
  • 110 gram tepung berserbuk penaik (self raising flour), diayak
  • 1 biji telur gred A, dipukul sedikit
  • 50 ml susu segar
  • 3/4 camca teh strawberry paste
  • 1/2 camca teh chocolate emulco
  • 1/2 camca teh esen vanilla
  • Sedikit badam cincang untuk hiasan - yang ni akak tak letak pun ....

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pasa suhu 175C, alas acuan dengan paper cup sesuai atau anda boleh guna paper cup jenis keras. Ketepikan.
  2. Putar mentega dan gula halus hingga pucat, masukkan telur dan putar lagi hingga kembang. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan susu segar, hingga habis. Kacau rata. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian sama banyak.
  3. Satu diberi perasa esen vanilla, satu lagi strawberry paste dan satu lagi chocolate emulco, kacau rata,. Untuk memudahkan kerja, anda masukkan setiap bancuhan tadi dalam piping beg (atau guna plastik biasa yang bersih, plastik kecil). Kemaskan.
  4. Gunting bucu piping beg tadi kurang lebih 1 cm, dan paipkan setiap bancuhan ke dalam paper cup, sebelah menyebelah, adunan kosong, pink dan coklat. Buat hingga siap semuanya. Kemudian gunakan lidi sate yang bersih, buat pusingan untuk mendapat corak yang menarik. Buat hingga siap.
  5. Tabur badam cincang dan bakar selama 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan....
-InaChomel-

No comments:

Post a Comment