Wednesday, January 29, 2014

PAI @ PIE ....

Salam dan selamat pagi sume ...

Wahhh .... bestnye datang kerja ari ni, aman damai jalanraya ... tak sesak! Ada sebahagian sekolah dah mula cuti ari ni, seminggu! Dapat ler keluar rumah lambat sket!

Sehari dua ni pasti pasar sesak sebab malam esok Chinese akan makan besar untuk sambut CNY. Malays pun kena standby gak stok lauk ni, tak pasti lama ke tak stok makanan basah akan cuti dari penghantaran! So kena tengok esbok tu ada stok tak! Kalau tak de makanye cari di hypermarket atau canned foods ler jawabnye .... haa ... sardin pasti dalam senarai! Sedap apa sardin! Tapi anak akak, Iman tak suke! 

Ok, this morning akak nak share resepi pai @ pie yang akak dapat dari blog DTS. Teskstur doh ni sedap, lembut! Tapi akak tambah sikit lagi bilangan air sejuk tu sebab masa sediakan doh tu macam terlalu kering. Untuk kali ni akak buat 2 adunan sebab akak ada stok inti yang agak banyak dan dalam masa yang sama nak pulang piring jiran sebelah. Akak gunakan aluminium foil saiz sederhana aje. Sedap! Makan masa panas-panas lagi best, dan kalau buat sos lada hitam lagi cun. Akak, tak sempat nak buat sos tu .... so makan dengan sos cili @ sos lada hitam ready made pun boleh! Inti tu akak buat ikut resepi sendiri, tapi kalau nak cuba resepi Che Mat ni pun boleh. Stok dah ada, malas lak nak buat inti lain. Nak cuba? Silakan .... pasti suka! Che Mat, saya copy n paste aje ye .....


DOH PAI


300 gram tepung gandum

150 gram mentega, didadu kecil dan simpan dalam peti sejuk

1/4 camca teh garam 

1 camca teh gula aising

4 - 5 camca besar air ais --- akak lebihkan
Telur - untuk sapuan atas pai --- akak titiskan pewarna kuning untuk nampak striking sket!

INTI PIE
250 gram dada ayam tanpa tulang, dipotong kiub
6 biji cendawan butang, didadu
1/2 cawan mix vege (karot, jagung dan kacang pis)
2 helai bay leaf
1 cawan susu segar
1 camca teh lada hitam, ditumbuk halus
1/2 kiub pati ayam
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar mentega
1 camca teh tepung jagung + 2 camca besar air = kacau rata
Garam secukup rasa

Cara penyediaan :-
  1. UNTUK PASTRI :- Satukan tepung, gula aising, garam halus dan mentega sejuk, kemudian ramas dengan hujung jari hingga adunan menjadi seakan2 serbuk roti. Masukkan sedikit demi sedikit air ais sambil digaul hingga menjadi doh yang tidak melekat di mangkuk adunan. Bulat2kan doh, bungkus dengan plastik cling dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.
  2. UNTUK INTI PIE :- Panaskan mentega dalam non-stick pan, tumis bawang holland, bawang putih dan bay leaf hingga harum dan bawang layu. Masukkan ayam dan kacau rata. Goreng isi ayam hingga berubah warna. Masukkan cendawan dan masak sekejap. Tambah susu dan kiub pati ayam. Kacau rata dan masak hingga ayam masak.
  3. Masukkan lada hitam tumbuk, mix vege dan garam secukup rasa (anda rasa dulu baru letak garam). Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Keluarkan bay leaf dan sejukkan..
  4. UNTUK CHUNKY CHICKEN PIE :- Keluarkan doh dari peti sejuk, kerat dua doh dan simpan kembali baki doh dalam peti sejuk. Canai doh kurang lebih setebal 0.3 cm, terap dengan acuan bulat (yang ini ikut saiz acuan yang anda guna, pastikan saiz doh lebih besar dari saiz permukaan acuan) kemaskan dalam acuan tadi. Isikan dengan inti pie, terap satu lagi dengan acuan bulat yang bersaiz lebih kecil dan tutup permukaan pie. Tekan2 sedikit tepinya agar melekat dan cucuk2 dengan lidi sate. Kemudian hias atas pie dengan lebihan doh mengiktu kreativiti anda. Buat hingga siap (termasuk baki doh yang anda simpan tadi)..
  5. Sapu dengan telur pada permukaan pie dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 35 minit atau hingga masak dan permukaan pie keemasan. Pastikan anda bakar pie pada rak bawak oven untuk mendapatkan bahagian bawah kulit pie yang elok masaknya. Hidangkan dengan sos pilihan anda...Selamat mencuba!!..
 -InaChomel-

No comments:

Post a Comment