Friday, September 27, 2013

MASAK YANG MUDAH AJE ... SOTONG GORENG KUNYIT!

Salam sume,

Penghujung minggu telah sampai! Hari ni Jumaat, esok lusa rehat 2 hari! Rehat? Esok dah ada 2 jemputan & nak ke kedai buku! Lusa dah planned nak gi beli barang dapur! Macam tak dapat rehat aje minggu nih!!!

Biasanye bila sampai aje hari Jumaat, rasa macam dah exhausted sesangat! Ntah apa yang penat sangat tu pun tak tau! Tapi kalau buat kuih & masak-masak tak rasa pulak penatnya! Tulah macam kalau dah suka buat sesuatu tu ... semuanye nampak macam relaks aje!

Sejak akhir-akhir ini akak sangat teruja nak ber'shopping' online! Seronok tu memang seronok, tapi nak kena pandai budget! Lagi jahat rasanye shopping online ni dari shopping yang nyata! Rambang mata ... semua kita nak try beli! So baru-baru ni akak ada ler terbaca komen seorang dua kengkawan yang rasa diri mereka tertipu walau pun dah bisa beli barangan online sebelum ini dari peniaga lain! 

My sincere comments kat sini ..... Bisnes online adalah salah satu cara kita nak tambah pendapatan sampingan atau full-time job! Tak sewa ruang, tak bayar extra bills dan tak payah fikir nak cari tapak. Hanya modalkan komputer aje untuk promosi dan kualiti barangan yang dijual mestilah terjamin. Bukan barangan cikai! For Malays, inilah peluang untuk tambah pendapatan! Most of ladies out there, ada yang full-time housewives! So inilah cara nak cari duit bantu keluarga dan menampung kehidupan yang semakin mencabar dengan kos yang serba naik! RON 95 nak naik lagi nih! Semalam dah dikhabarkan kat radio .... Ambillah peluang ini untuk membina keyakinan pelanggan untuk meneruskan usaha murni ini! I, myself suka beli barang online. Selain membantu jana pendapatan kaum wanita, juga initiatif terbaik untuk bantu bangsa sendiri! Lebih seronok, boleh customize ikut kehendak sendiri! Boleh order banyak mana yang kita suka, dan boleh buat 2 kerja dalam 1. Yang ni kena amalkan secara berhemah ye! Jangan asyik bershopping aje, sampai kerja hakiki kita abaikan! So, kalau bab tipu menipu ni, tak sampai ke mana .... bila kita tertipu, pasti kita akan khabarkan kat orang lain supaya tidak tertipu sama! So, bisnes pun boleh lingkup! 

Setakat ni alhamdullillah. Apa yang akak beli secara online berjalan lancar! Siap ada akad jual beli lagi! Boleh ke??? Itu kena tanya ustaz & ustazah lah pulak ye ... tak berani nak jawab! Tapi pada akak yang penting kenalah jujur dan ikhlas! Suka akak tengok di kalangan bangsa sendiri yang dah bijak mencari sumber pendapatan yang halal dan menguntungkan! Kalau betul cara kita meniaga, insyaallah, laluan untuk terus berjaya akan Allah buka pintu rezeki tu luas-luas! Tapi kalau nak tipu sana-sini, memang tak senang hidup kat dunia ni ... apatah lagi di akhirat kelak. Tup-tup mati tak sempat mintak maaf dengan orang yang kita tipu, tak ke kes aniaya tu ... roh terawang-awang! Itu kata ustaz yang pernah akak dengar dulu!

So, kepada peniaga online, akak ucapakan tahniah dan selamat maju jaya! Teruskan usaha murni dan kreatifkan lagi bisnes korang untuk menjana ekonomi keluarga yang menjurus kepada kesejahteraan hidup! Selagi ada barangan yang menarik minat dan poket akak ni, insyaallah akak akan sokong!

Oklah, penutup bicara ... nah, ambik ni .... resepi sotong yang senang sangat nak masak. Ini lauk time malas tahap gaban nak fikir untuk makan malam! Selamat mencuba!

SOTONG GORENG KUNYIT
  • 1 sotong - bersihkan hitamnya dan cuci bersih toskan.
  • 10 batang cili padai - belah dua
  • 1 sudu besar bawang putih kisar
  • 3 sudu besar bawang merah kisar
  • 1/2 biji bawang besar - dimayang kasar
  • 1 sudu teh serbuk kunyit
  • Garam
  • Serbuk perasa
  • Air
  • Minyak
Cara penyediaan :-
  • Panaskan minyak. Tumis bahan kisar, cili padai dan bawang mayang hingga wangi dan garing.
  • Masukkan serbuk kunyit, garam dan serbuk perasa.
  • Akhir sekali, masukkan sotong dan kacau rata hingga masak.
  • Jika sukakan berkuah, boleh tambah sikit sahaja air dan biar hingga masak.
  • Angkat dan hidangkan.
-InaChomel-

No comments:

Post a Comment