Thursday, September 5, 2013

PEACH CREAM CHEESE PIE .... WHAT A WONDERFUL TASTE!

Salam dan selamat pagi sume ...

Early morning dah kebas habuk kat blog ni yea ... kah kah kah kah .... mood tengah bagus dan tengah rajin ni ... jadik jangan buang masa, baca aje bebelan akak pagi ni .....

Rasanya dah lama sepi dengan resepi. Masak, bukannya tak masak! Cuma masak lauk biasa2 aje! Orang buta kayu tentang dapur pun boleh masak! Jadik tak yah upload kat sini, buat malu jer ....

Sepanjang kehidupan akak menjadi seorang blogger dalam kategori masakan dan merapu ni, first time kelmarin masa gi jamuan raya kat umah ex-staff ofis ni, akak disapa oleh seseorang yang katanya dia selalu cari resepi yang sedap2 kat blog akak! Ya Allah! Rasa terharu ada, malu pun ada! Akak ni bukanlah pandai sangat memasak! Mula masak secara serius pun bila bergelar isteri sejak hampir 10 tahun yang lalu. Sebelum ni tinggal ngan parents memang tak kisah jenguk dapur pun. Takat tolong2 masak tu ada ler ... Cuma kalau orang kata dah keturunan tukang masak tu, kuah nak tumpah ke mana kalau tak ke nasi! Family history akak memang rata2 di sebelah mak adalah tukang masak. My nanny dulu memang tukang masak majlis kenduri kahwin dan masak di kedai makan. My uncles, almost all of them memang pandai masak. One of them was Chef ... dah arwah dah pun my uncle tu, he's really nice person, all of us love him. Miss him so much Uncle Didit!!! My mum, for sure memang terror memasak! Laksa Johor dia memang no.1!

Then, family sebelah abah pun kebanyakkannya pandai masak, so tak mustahillah sedikit sebanyak darah tukang masak mengalir dalam diri kita orang ni. So, since dah ada family ni, akak kenalah berusaha untuk sediakan makanan yang family members pun memang kaki makan dan pandai merasa masakan yang sedap! One of them is my dotter ... Iman! Yang ni memang mulut pun laser! Kalau tak sedap, depan2 kita dia kata tak sedap, kalau sedap pun depan2 kita dia akan kata sedap! So from there akak belajar banyak bende tentang masakan. Dan mungkin salah satu faktor pendorongnye adalah ... minat pada bidang masakan dan ingin mencuba!

So kepada pembaca blog akak ni, thank u so much kerana sudi mampir dan sudi mencuba resepi yang ada disini .... 

Ok lah, tu sebahagian cite pasal history masak-memasak dari akak. Today, nak share satu resepi yang sangat senang dan pada akak ... tekak akak ler, memang sedap dan ada plan nak cuba buat lagi! 

Actually resepi asal menggunakan buah strawberry. Since tak de dalam stok, dan kebetulan buah peach dalam tin dah agak lama tersadai dalam laci kat dapur tu, so akak ubahsuai ler sikit tang bahagian atas pie ni! Untuk bahagian bawah pun akak double up untuk kelihatan tebal sikit dan untuk balancekan dengan lapisan cheese di tengah tu ... Actually akak buat pie ni masa jamuan raya kat ofis ni! Senang ... tak payah sibuk nak menumis bagai! Ok, jangan cite panjang lagi, meh tengok resepi mudah dari dapur Sonia @ Nasi Lemak Lover ni ....

PEACH CREAM CHEESE PIE
Sumber : Nasi Lemak Lover

Lapisan bawah
  • 100 gm biskut Marie biasa, dikisar halus
  • 50 gm mentega dicairkan
* Satukan kedua-dua bahan, gaul rata dan ketepikan.

Lapisan tengah
  • 250 gm cream cheese @ suhu bilik
  • 1/2 cawan UHT whipping cream
  • 2 sudu besar susu pekat --- akak lebihkan sikit! 3 sudu u ...
* Cream cheese dan susu pekat dipukul sehingga berkrim. Akak gunakan food processor aje ...
Masukkan UHT whipping cream dan putar hingga sebati, ketepikan.

Lapisan atas
  • Peach - dipotong dadu @ lain-lain buah yang digemari ..
  • 1 peket jelly --- akak guna Jeli Kristal Nona perisa mangga
* Masak jelly mengikut arahan seperti di belakang kotak.

Cara penyediaan :-
  • Di dalam bekas kaca yang bersih, masukkan bahan lapisan bawah dan eratkan serta ratakan.
  • Masukkan bahan lapisan tengah. Tutup dengan cling plastic wrap dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam.
  • Selepas 1 jam, keluarkan bahan dari peti sejuk.
  • Taburkan buah-buahan di atas lapisan cream cheese tadi.
  • Sediakan air batu yang dicampur dengan sedikit air paip di dalam bekas.
  • Jelly yang masih di dalam periuk tadi, setelah dimasak, dengan segera disejukkan dalam bekas berisi ais tadi sambil dikacau supaya tidak cepat membeku dan mengurangkan tahap kepanasan jelly tadi.
  • Apabila jelly telah agak sejuk sedikit (tetapi jangan sampai membeku) dengan perlahan, cedukkan jelly ke atas permukaan buah-buahan tadi. Proses menyejuk dan menuang jelly ke atas buah-buahan ini perlu dilakukan dengan segera untuk elakkannya daripada membeku.
  • Sejukkan semula ke dalam peti ais dan sedia dimakan apabila telah sejuk!
Kalau nak lihat hasil yang disediakan oleh Sonia sendiri, bolehlah ke pautan yang ada di atas nu ... cuma di blog Sonia, resepinye dalam Bahasa Inggeris. Selamat Mencuba! Memang sedap ..... i loike!!!

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment