Monday, September 23, 2013

PINDAH RUMAH BARU ....

Sumber imej : jeevansworld.blogspot.com

Salam & again ... Selamat Pagi!

Sekejap tadi cuaca terang, kali ni toleh kat luar tu, dah mula mendung! Nak hujan!!! Hujan? Akak bukan nak cite pasal hujan @ banjir! Tapi nak cite tentang kisah pindah rumah! Oklah, tak leh lelama ni, tadi dah upload kisah puding, ni kisah pindah rumah pulak.

Ok! hari Sabtu yang baru berlalu ni, hubby dapat jemputan majlis kesyukuran dari staf kat ofis ni! Since kami satu Jabatan, so invite sorang meaning, spouse pun ikut sekali! Kalau spouse ikut, maksudnye anak-anak pun diheret sekali! Pasal malas nak masak! Ye ker? Bukan malas ... tapi nak bawak anak-anak jalan-jalan hujung minggu menziarah sedara sesama Islam dan  terapkan nilai-nilai murni supaya anak-anak faham hidup bermasyarakat ni macam mana!

So, untuk ke majlis ni lenggang kangkung aje macam segan! Tapi akak memang dah terbiasa, kalau ke majlis jemputan makan-makan ni, akak memang akan bawa buah tangan tak kiralah kuih ke buah ke ... Biasanye kalau tak berapa sihat @ penat, main beli ajelah! 

So, ari tu akak buatkan kuih bakar jagung seloyang untuk tuan rumah! Then akak teringat masa akak pindah ke rumah yang sekarang ni 10 tahun lalu, akak dapat hadiah dari sedara mara dan juga jiran mak akak semasa akak buat kenduri kesyukuran + majlis cukur jambul Iman yang masa tu hampir setahun umurnye .... Ada yang beri periuk, kuali, jam dinding, bawa makanan dan macam-macam lagi! 

So, lepas siap bakar kuih hari Sabtu ari tu, akak ajak hubby keluar kejap gi kedai, nak cari hadiah untuk ke majlis tersebut. So ronda-ronda area Tmn. U, akak dapat ler satu hadiah yang akak rasa sesuai untuk pasangan yang baru berumahtangga dan baru berpindah ke rumah baru!

Cuma, bila sampai kat rumah tu, kebetulan tersaing pulak dengan beberapa rakan sepejabat yang lain, sama-sama sampai! Tetiba akak tanya kat hubby ..... Eh, segan ler pulak nak bawak buah tangan dan hadiah. Macam over lah pulak! Tapi hubby akak kata, alah ... buat macam biasa aje, kita bukannya buat bende salah pun! Ye jugak! Tapi macam malu sendiri plak!

Mungkin, bukan satu perkara biasa bagi sesetengah orang untuk buat perkara yang sama macam apa yang akak buat! Tapi macam yang pernah tulis sebelum ni, kalau kita rasa apa yang kita buat tu datang dari niat yang ikhlas, teruskan! Mungkin apa yang kita buat tu akan jadi ikutan yang baik kepada orang lain! Moralnye, akak tak de niat nak menunjuk-nunjuk, tapi sekadar ingin memeriahkan majlis dan memberi sokongan kepada pasangan yang baru berkeluarga untuk mengharungi kehidupan berumahtangga dengan harmoni! 

Cabaran hidup berumahtangga sekarang ni bukan macam dulu, banyak yang hendak difikirkan! Godaannye terlalu banyak! Ada yang sampai ke penghujung, ada yang terputus di tengah jalan! 

Masa berbual sambil makan, tuan rumah ada berkata ... walaupun jauh jarak dari rumah ke ofis, tapi ini yang termampu! Katanya area Pasir Gudang, harga rumah masa dalam kategori mampu milik lagi! Jam 6.30 pagi dah keluar rumah untuk sampai ke ofis! Dengan keadaan mereka yang baru sahaja hidup berkeluarga, akak dapat rasakan yang mereka sudah mula membuat percaturan hidup dari awal! Mungkin sekarang terasa jauh nak ke ofis, tapi esok lusa kemudahan yang tersedia kita tak tau! Yang penting muafakat dalam kehidupan berkeluarga, itu yang dapat membimbing ke arah kesempurnaan dan kesejahteraan hidup!

That's all! Kami sekeluarga mengucapkan semoga kehidupan mereka dirahmati dan sentiasa mendapat perlindungan Allah s.w.t. Wish both of u all the best! Penatkan pindah rumah! Akak dah rasa woiii ... 2 kali pulak tuh!!!

Sumber imej : www.bridal-bags.com

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment