Wednesday, September 7, 2011

AIDILFITRI 2011

 My family!

Salam dan selamat pagi sume .....

Hai .... hari ni dah 9 Syawal kita raikan Aidilfitri. Masih sibuk beraya lagi ke? Kepada ibu2, mesti setiap hujung minggu sibuk memasak untuk meraikan tetamu yang jarang2 datang ke rumah kita kan? Almaklumlah, musim raya ni kalau sedara mara yang jauh2 datang berkunjung, tak sedap pulak kalau tak sediakan menu heavy untuk tetamu. Menjadi kebiasaan sekarang ni, kalau datang berkunjung, mesti ada menu heavy selain dari kuih raya. Apasalahnye, sedekah tu, memberi makan pun satu amal jariah yang kita jarang perasan kan!


Oklah, kali ni nak sahre cite pasal raya 2011. Kali ni semua adik beradik akak dapat berkumpul. Tapi adik yang di KL tu hanya sampai di JB sekitar jam 8.45 malam pada raya pertama. Ok lagi lah tu ..... biasaler kalau dah ada 2 keluarga ni, kenalah bertolak ansur sikit.

Akak ni adik beradik tak ramai cuma 3 orang aje. Adik lelaki yang tinggal di Brunei balik awal tahun ni. Riuh rendah rumah mak dengan suara cucu2nye yang banyak cakap! Seronok bebudak ni bila berjumpa sekali sekala macam ni. Dan tahun ni rasanye puas berjalan menziarah kaum keluarga yang lebih tua dari kami. Cuma sekarang ni dah slow down sikit. Maklumlah masing-masing dah pulang ke sarang! Anak-anak pun dah mula sekolah dan exam final year pun dah makin hampir!

Gambar2 ni kita orang posing kat umah mak. Selepas solat raya semua berkumpul kat sini. Haaa .... menu istimewa raya kali ni adalah Nasi Arab, adik lelaki akak yang masak. Dia ni dulu keje dengan royal family Brunei sebagai tukang masak, so mak tak lah penat sangat di dapur, assistant dia dah balik! Petang raya tu kami berbuka dengan nasi impit, ayam masak merah, sambal kacang dan sayur capur. Menu tu akak yang masak sebab tak nak menyusahkan mak yang nak prepare masak untuk raya pertama. So petang tu kami berbuka beramai-ramai, invite my aunty dan atuk sekali yang tinggal selang 2 rumah aje dari rumah mak!

Anak sedara kak ni,si Liyana sangat peramah. Setiap kali salam dengan tetamu, dia suka ucap "Selamat Hari Raya" dengan lenggok bahasa yang sangat bergaya loghat Brunei! Kami jadi terikut2 dibuatnye.

And, last saturday, kami hantar dia orang balik di Airport Senai. Kesian Iman, tak de kawan lagi, dia nangis masa bebudak ni dah masuk departure room. Biasalah, dah lebih seminggu bermesra, tetiba tak de kawan dia jadi sedih. Yang pasti sekarang ni tengah kumpul duit sebab nak raya di Brunei tahun depan! Insya Allah .... mudah-mudahan Allah permudahkan urusan kami sekeluarga untuk ke sana! First time nak jejak kaki ke sana nihhh ... excited gilerrr .....

Salam sayang serta Salam Aidilfitri buat semua blogger ......

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment