Sunday, April 22, 2012

KEK MARBLE TRIO

Salam sume,

Sebelum melabuh tirai malam sebab esok nak keje, akak nak share satu resepi kek yang sedap dan ini kali kedua akak buat kek ni.

Mudah dan ringkas jer, tapi rasanye sungguh tidak mengecewakan, percayalah .... bila bebudak asyik membedal kek ni jer, maknanye memang sedap. Tapi kalau 10 kali masuk dapur, kek ni masih macam tu jugak, macam pandang tak pandang jer pesennye tuuu, maknanye ada ler yang tak kena dengan tekak dia yang mengada-ngada tuh!!! Yang pasti kek ni tinggal 4 potong aje tadai sebelum akak naik ke bilik untuk berblog, agaknye dah habis kut!

Experience akak buat kek ni, kalau nak dibuat makan dan jamuan, elok dibakar dalam loyang yang berketinggian 1 inci aje, sebabnye .... mudah nak potong dan serve pada tetamu. Kalau nak berikan jiran ke, bolehlah guna loyang yang berketinggian 3 inci, nampak gebu dan bercorak sikit. Tapi akak suka bakar dalam loyang 10 x 10 x 1 inci, senang nak hidang dan potong. Nak makan pun senang dengan saiz potong yang sedang elok ajar macam potong kuih talam. Anyway, yang penting kek ni sedap! Kek ni sebenarnya ditempah oleh seorang jiran akak, so dari masa terbuang gitu-gitu aje, sesekali akak ambil juga tempahan kek dan kuih-muih dari mereka yang menempah, saja suke-suke ..... keje part-time hujung minggu!

Ok, resepi dari dapur Mat Gebu, akak CnP aje. Cuma warna putih tu jadik purple, akak ubah, yang lain masih sama. Kalau nak cuba, bolehlah rujuk resepi kat bawah ni, kalau nak tengok Mat buat step-by-step, boleh ler kunjungi blog Mat, klik aje kat hyperlink di bawah tu ...... Selamat mencuba!

KEK MARBLE TRIO
Sumber : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 300 g mentega (guna unsalted butter lagi sedap)
  • 280 g tepung gandum*
  • 1 camca besar susu tepung*
  • 1 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak)
  • 5 biji telur gred A
  • 1 camca besar ovallate
  • 250 g gula halus
  • 30 g gliserin*
  • 20 ml air*(*disatukan)
  • 1 1/2 camca teh coklat emulco
  • 1 camca teh strawberry emulco
  • 1 /2 camca teh rose essence
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lenser tin berukuran 8 x 8 x 3 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser kertas tadi dengan sedikit mentega. Ketepikan.
  2. Putar mentega hingga pucat, pada speed sederhana, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan alihkan ke dalam mangkuk lain.
  3. Dalam mixing bowl yang bersih dan kering, masukkan gula halus dan ovallate, putar hingga rata. Masukkan kelima2 biji telur, dan putar pada kelajuan tinggi hingga telur kembang dan kental seperti adunan baulu (macam dalam gambar).
  4. Perlahankan sedikit speed dan masukkan adunan no. 2 sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata dan masukkan bancuhan air + gliserin, gaul rata.
  5. Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. 1 bahagian + coklat emulco, 1 bahagian + strawberry emulco dan 1 bahagian + rose essence (yang ini biar plain). Tuang aduan secara berselang seli dalam tin tadi. Lorekkan dengan hujung pisau atau chopstik, pastikan hujung pisau/chopstik sampai ke dasar adunan.
  6. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 55 minit hingga 1 jam, bergantung pada oven masing2. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau tak de gliserin, abaikan gliserin dan air, ganti dengan 50 ml susu cair atau whipping cream. Pasal perisa dan pewarna untuk marble tu boleh ikut citarasa masing2. Oven perlu dipanaskan 10 minit sebelum membakar kek.

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment