Monday, January 16, 2012

CHEESE MUFFIN

 
Salam sume,

Indahnye cuaca di luar sana .... dah petang macam ni baru ada sedikit ruang nak ber'blog' untuk hari ni! Kengkawan sume sihat ke? Mudah-mudahan semuanya sentiasa berada di dalam rahmat Allah s.w.t.

Siaran petang ni akak nak share satu resepi yang mudah sangat nak disediakan. Rewang2 kat dapur CT Delima, terjumpa resePi mudah ni. Rasa muffin ni not bad, cuma akak rasa kalau bebudak mungkin tak berapa gemar sebab biasanye muffin sifatnya manis. Tapi yang ni ada rasa masin sikit dan juga sedikit rasa manis. Tapi kalau dipadukkan muffin ni dengan masakan barat seperti chicken chop atau steak atau fish chip atau ayam goreng ala KFC, akak rasa masih boleh masuk tekak lagi dan ok. Sebenarnye sedap muffin ni, pada akak tak de yang kurang dari segi rasa, cuma sesetengah orang kalau tak biasa makan masakan barat dengan gandingan muffin, mungkin terasa janggal. Tapi kalau makan ayam panggang Kenny Rogers, pasti ada muffin kan? Lebih kurang gitu ler .... tapi akak suka rasa muffin ni, sesekali berubah selera apa salahnye kan? Satu aduan dapat lebih kurang 14 cup saiz sederhana seperti yang akak gunakan. Cubalah .... makan masa panas-panas, terasa keenakkannya ...... CT, akak share dengan yang lain ye .... tq.

Cheese Muffin
Resipi : Sexy Chef
Diolah : Che CT

Bahan Kering :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu besar baking powder
  • 3 sudu besar gula kastor
  • 1 sudu teh garam
Bahan Basah :
  • 1 biji telur gred A
  • 1 cawan susu segar/ susu cair
  • 1/2 cawan minyak jagung / minyak masak

1/2 cawan cheddar cheese - diparut

Cara-cara :
1. Ayak bahan kering tepung - baking powder - gula kastor dan garam. Ketepikan.
2. Di mangkuk lain campur bahan basah telur - susu - minyak. Pukul dengan hand whisk sekejap saja sekadar bercampur.Tak perlu hingga kembang.
3. Tuang campuran telur yang dipukul tadi ke campuran tepung dan gaul rata. Tak payah gaul lama sangat sekadar bercampur saja.
4. Kemudian masukkan keju parut dan gaul lagi hingga tercampur rata.
5. Sudukan adunan ke dalam acuan muffin yang sudah diglis sedikit butter dan ditabur sedikit tepung. Boleh juga kalau nak diletak dalam papercup isi 3/4 penuh. Tabur sedikit parutan cheddar cheese diatas nya kalau suka.
6. Panaskan oven 180 - 200C, bakar selama 20 - 25 minit atau hingga muffin masak.

NOTA : Muffin memang termasuk kuih yang padat dan agak keras. Membuat muffin, telur tidak perlu dipukul, cukup dipukul dengan hand whisk saja. Suhu oven sebaiknya tinggi, 180 - 200 C. Panaskan oven dahulu selama 15 minit. Bila dah masukkan adunan muffin baru turunkan suhu oven. Insya'Allah si muffin akan menjulang dengan cantiknya.

-InaChomel-

2 comments:

  1. Hem....akak dah try banyak muffin tapi yang cheese belum lagi..nanti akak ambil resipinya ya,

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Silalah cuba! Saya pun first time buat muffin yang lain dari kebiasaan. Bila lain dari yang biasa, selalunye sambutan kurang dari anak2. Tak cuba tak tau kan?! So bila cuba dapat rasa, tak rugi pun ... kenyang lagi ada ....kwang, kwang, kwang ....

    ReplyDelete