Wednesday, January 18, 2012

SOTONG ORIENTAL

Salam sume,

Selamat pagi dan salam sejahtera. Semoga hari ini adalah hari yang lebih baik dari hari semalam, dan semoga kita semua sentiasa berada di dalam rahmatNya.

Hai, macam mana hari ni? Ok tak? Hari ni mungkin akan menjadi hari yang agak sibuk sikit buat akak. Petang ni nak ke Hospital pasal abah akak kena buat angiogram sekali lagi ari ni. Mudah-mudahan Allah s.w.t permudahkan segal urusan untuk abah! Sebelum ni dah cuba buat, tapi gagl sebab doktor kata saluran darah ke jantung dah tersumbat 100%. Susahnya pasal abah akak tu suka makan makanan yang high kolesterol, bab makan ni dia susah sikit nak berpantang!

Ringkas aje untuk ari ni, akak nak share resepi yang akak dan beberapa kali cuba dari dapur Mat Gebu. Rasa sotong ni memang sedap, makan ngan nasi panas, sayur goreng dan ikan goreng! Hummmm tak tau nak bayangkan macam mana sedapnye. Cuma kena hati2 dengan sukatan sos ikan dan garam. Since sos ikan dah masin, akak tak guna langsung garam. Kalau nak cuba masakan ni, kena letak sikit dulu sos ikan tu, kalau kurang masin, barulah tambah lagi. Yang pasti lauk ni memang tak menghampakan tekak kami sekeluarga! Cuma Iman aje yang tak berapa suka, dia kata pedas, tak macam biasa akak masak (selalu akak masak sotong sambal dan goreng kunyit aje). Anyway .... no harm trying ... all the best!

SOTONG ORIENTAL
Sumber : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 gram sotong
1 tangkai daun kari
5 biji bawang merah, hiris halus
3 ulas bawang putih, hiris halus
1/2 biji green capsicum, dipotong
1/2 biji red capsicum, dipotong
5-6 biji cili padi, diketuk (optional)
Gula dan garam secukup rasa

BAHAN SOS :-)
2 camca besar pes tomyam (mat guna jenama "LIFE")
2 camca teh serbuk kari ikan
1 1/2 camca besar sos tiram
2 camca teh sos ikan (nampla)
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)

Sotong, dipotong, cuci bersih dan celur sekejap, angkat dan toskan. Bahan2 sos, disatukan dan kacau menjadi pes. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang merah, bawang putih dan daun kari hingga wangi dan layu.
Masukkan bahan sos tadi dan kacau, tumis selama 3 minit dengan api perlahan. Masukkan sotong bersama red dan green capsicum serta cili padi. Kacau rata. Masukkan garam secukup rasa dan secubit gula. Masak sekejap hingga sayur masak.
Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera...

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment