Thursday, March 29, 2012

APAM PELANGI FOR CHARITY .... JOM BELI!

Salam sekali lagi,

Sebelum melabuh tirai malam, akak nak kempen kat sini sket ..... Kepada pembaca blog akak yang keje kat UTM JB, esok di foyer library ada dibuat program Jumble Sale khusus untuk mengumpul dana untuk disalurkan kepada rumah kebajikan warga emas dan anak-anak yatim di daerah Pontian, Johor.

Kami sebagai staf library, ada yang menyumbang barangan terpakai untuk jualan murah dan juga makanan. Ada juga yang menyumbang wang ringgit. Akak nak promote kat sini supaya warga kerja UTM JB dapat berkunjung ke library untuk membeli sambil beramal. Malam ni akak buat kuih ni untuk disumbangkan esok. Hasil jualan akan terus masuk tabung. Ini aje yang mampu diusahakan, sekadar untuk memeriahkan gerai jualan makanan. Dengar cite ada banyak lagi makanan yang dijual, jadi jangan lupe datang yea .... hari ini kita masih muda dan gagah, esok lusa kita tak tau nasib yang bakal menimpa diri kita dan keluarga. Semoga sedekah jariah yang kecil ini dapat membantu meringankan beban mereka dan secara tidak langsung kita turut menggembirakan mereka apabila meraka merasakan masih ada yang sudi menyalurkan sumbangan dan menceriakan hidup mereka ....InsyaAllah ....

Untuk resepi kuih Apam Pelangi ni, akak ambil dari dapur Mat Gebu, dan akak panjangkan resepinye disini .... semoga kita sama-sama mendapat manfaat darinye ......

APAM PELANGI
Sumber : Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
  • 2 biji telur gred A
  • 1 camca teh ovallate
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 150 g tepung gandum*
  • 1/2 camca teh baking powder*(*digaul dan ayak)
  • 90 gram gula halus
  • 125 ml santan pekat segar (guna santan kotak pun ok)
  • Pewarna makanan ikut suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kukusan, lenser tin bulat berukuran 8 inci, alas dasar tin dengan kertas minyak. Ketepikan.
  2. Putar gula dengan ovallate hingga sebati. Masukkan telur dan putar pada kelajuan tinggi hingga pekat, seperti dalam gambar.
  3. Perlahankan speed, tuang santan dan esen vanilla, putar rata. Pada kelajuan perlahan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, gaul sebati.
  4. Bagi adunan pada 3 bahagian, letak warna kegemaran pada setiap bahagian tadi. Sudukan secara bergilir2 setiap warna seperti dalam gambar, buat hingga siap.
  5. Tutup permukaan tin dengan tudung periuk sesuai dan kukus 30 minit gunakan api sederhana. Bila masak, sejukkan sebentar sebelum dikeluarkan dari tin. Boleh hidangkan.
 Yang ni untuk charity .... jangan lupe beli yea .....

 -InaChomel-

No comments:

Post a Comment