Sunday, March 11, 2012

UNIKNYA BARKAT WALIMATUL URUS MASA KINI ... I LIKE!

Salam sume, 

Selamat malam. Biasalah bila hujung minggu, sebelah malam baru dapat berblog. Kalau hari bekerja, bila ngantuk boleh gak curi-curi masa berblog! Daripada tido masa keje, baik membelek blog sendiri!

Ok, hari ni akak ada buat kek! Tapi pasal hari ni hati akak agak runsing, maka kek tu pun macam confius gak agaknya! Tak berapa cantik hasil kejadiannye .... actually akak pernah buat kek ni sebelum ni, elok ajer kejadiannya, tapi kali ni tak pasti di mana silapnya, kek tu kelihatan very dry! Dry macam mood akak ari ni ...... masak lauk pun tak! Lauk gukai semalam masih ada lagi, petang tadi cuma goreng ikan cencaru aje. Anak-anak kalau ada ikan cencaru goreng dah memadai dengan kuah gulai! Dan sebelah tengahari tadi ada jemputan walimatul urus dari keluarga sebelah mak akak. Actually anak sepupu mak kahwin kat area Kulai! 

Apa yang suka nak cite kat sini adalah keunikan barkat yang tetamu terima pada majlis kahwin sekarang ni! Akak rasa dah ramai yang sedar pemberian barkat adalah sesuatu yang bermanfaat untuk kegunaan tetamunye. Kalau kat Johor ni, barkat biasanye adalah telur pindang! Telur yang direbus semalaman dengan rempah ratus dan daun-daun ulam terpilih!Akak sebenarnye tak berapa suke, tapi makan juga! Cuma bukan feveret. Sesekali ok. Tadi masa ke majlis tu, barkatnye unik dan akak suke sangat! Untuk semua tetamu, barkatnye adalah telur pindang yang diisi dalam triangle blue stripe pouch. Kanak-kanak dapat jajan dalam lace pouch. Dan buat keluarga terdekat stripe paper bag yang diisi dengan apam polka dot, home made chocolate, dan yang istimewa adalah senaskhah yassin dan seutas tasbih! Akak rasa inilah barkat yang terbaik akak pernah dapat! Especially tasbih tu. Barang sebegini sedikit sebanyak mengingatkan kita yang kadang kala terleka! Dengan tema biru laut, semuanya kelihatan sejuk mata memandang semasa di rumah kenduri tadi. Pelbagai pilihan air minuman sejuk seperti di pasar malam. Nasi beriyani, lauk beriyani daging, ayam masak merah, dalca, buah oren, bubur pengat dan pelbagai kuih manisan untuk meraikan tetamu yang sudi berkunjung memeriahkan majlis tuan rumah. Bukan tak pernah dapat barkat yang lebih hebat dan grand daripada ini, tapi, kali ni memang lain. Boleh jadi inspirasi untuk akak sediakan barkat bagi majlis solat hajat dan tahlil yang akak dan pakwe akak rancang tak lama lagi .....

Terima kasih kepada tuan rumah, dan untuk mempelai yang diraikan, semoga mahligai yang dibina berkekalan hingga ke syurga serta dikurniakan zuriat yang soleh & salehah ..... Amin.

-InaChomel-

1 comment: