Monday, February 20, 2012

1 LANGIT 1 BUDAYA - FESTIVAL LAYANG-LAYANG SEDUNIA


Salam sume,

Hai .... dah petang baru dapat bersiaran ... bersiaran dalam waktu hujan lebat diluar sana! Sekarang ni musim hujan petang! Hampir setiap hari hujan di sebelah petang sekitar jam 3.30 ke atas! Last week hari Jumaat, akak tersadai dalam kereta selama 1 jam dari ofis di UTM ni nak ke rumah mak akak di Taman Tampoi Utama sebab nak ambik si budak Iman balik! Nasib baik kereta auto, tapi walaupun kereta auto, penat gak! Puncanye banjir kilat dibeberapa persimpangan jalan menuju ke Bandaraya JB! Jenuhnye nak sampai, sakit pinggang duduk lama-lama dalam kereta!

Ok, hari ni nak share kisah akak n family ke Festival Layang-layang Sedunia di Pasir Gudang, Johor Bahru. Seawal 8.15 pagi kita orang dah sampai! Perjalanan lebih kurang 45 minit dari rumah! Itu kalau tak jam! Kalau jam, mau cecah 1-2 jam baru sampai. Perjalanan ke Pasir Gudang biasanye dikuasai oleh lori-lori besar dan kontena yang menuju ke pelabuhan. Jadi kalau jam tu biasalah, muatan yang berat dan bergerak perlahan. Kalau hujan .... lagilah, jangan cite, mau menangis kalau kita nak cepat!

Kami habiskan masa lama gak kat sini sebab sebelah pagi tu gerimis, jadi hampir tengahari baru ada angin. Seronok buat anak-anak yang sesekali melepak kat tempat-tempat macam ni. Akhbar Mingguan Malaysia diberikan percuma kepada semua pengunjung, jadi sambil tunggu layang-layang naik boleh baca akhbar. Gerai jualan jangan cakap ler ... duit jer yang tak cukup! Bertebaran sana sini. Iman dapat beli layang-layang rainbow. Harga layang-layang pulak serendah RM3 ada di sini (tu yang akak jumpa lerrr ....). Pelbagai acara ada, seperti pertandingan rokoku korporat yang dimenangi oleh Silka Johor Hotel, pertandingan membuat wau (tak tau siapa menang), pertandingan layang-layang tercantik dan kreatif (tak tau pasal hanya diumumkan pada sebelah malam di Stadium Pasir Gudang), kuiz untuk pengunjung, acara sampingan untuk kanak (mengejar ekor layang-layang ular oleh peserta dari Australia) dan banyak lagi yang mungkin akak sendiri terlepas. Banyak gambo yang kami ambil, tapi akak upload 1 imej aje kat sini, selebihnye gi ler FB akak yerrr ..... klik aje kat badge di kolum sebelah kanan nihhhhh! Penyertaan dari sekolah pun ada, antaranya sekolah lama akak masa form six dulu ---- Maktab Sultan Abu Bakar atau lebih fames dengan nama English College!

Tapikan, masa sebelah pagi tu, kita orang sarapan ler kat salah satu gerai yang jual nasi lemak di sini, nasi lemak ayam goreng sepingan RM7 ngko! Nasib baik untuk order keempat kami mintak nasi lemak kosong ajer, kalau tak, sarapan pagi jer dah cecah RM30 untuk 5 orang! Pada akak kalau nak cepat kaya dan untung lebih pun berpada-pada lah, pasal dah lapor sesangat, makanye telan ler jugak! Menu lain tu ada tapi pasal nak bertahan sampai tengahari nanti, tu yang makan heavy sket untuk breakfast! Akak order kueh teow goreng kerang --- RM 4, standard lah tu ....

Lebih kurang jam 1 tengahari, kita orang balik sebab dah nak masuk waktu Zuhur dan perut pun dah keroncong untuk 2nd round! So masa dalam perjalanan balik, kita orang singgah makan di Plaza Larkin. Kat sini makan tengari sekitar RM 50++ rasa berbaloilah pasal kita orang order satay! Kat festival tu sempatlah singgah gerai keychain untuk bebudak tu tempah nama, beli layang-layang Iman, beli selipar akak untuk letak kat ofis ni dan selebihnye jajan! Seronok gak, dah beberapa tahun nak pergi tapi tak kesampaian, akhirnye pada hari terakhir berjaya gak kami jejak kaki ke sana. Semoga panjang umur tahun depan dapat pergi lagi!

Salam sayang .....

Nurul, hubby and Iman ---- belon Boboiboy tu ajer RM5! Si Iman yang jadi peminat fanatik Boboiboy sampai susah nak mandi kalau cite ni sedang ke udara!!!

-InaChomel-

No comments:

Post a Comment